| |||||
| |||||
Name
It is derived from the word infatarat in the first verse. Infitar is an infinitive which means to cleave or split asunder, thereby implying that it is the Surah in which the splitting asunder of the sky has been mentioned.
Period of Revelation
This Surah and the Surah At-Takwir closely resemble each other in their subject matter. This shows that both were sent down in about the same period.
Theme and Subject Matter
Its theme is the Hereafter. According to a tradition related in Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn al-Mundhir, Tabarani, Hakim and Ibn Marduyah, on the authority of Hadrat Abdullah bin Umar, the Holy Messenger (upon whom be peace) said: “The one who wants that he should see the Resurrection Day as one would see it with one’s eyes, should read Surah At-Takwir, Surah Al-Infitar and Surah Al-Inshiqaq.”
| |||||
Elnevezés
Az első versben szerepel az infatarat, azaz meghasadt szó. Ennek főnévi igeneve az Infitar, ami az Ég kettéhasadására utal a Végítélet Napja előtt.
A kinyilatkoztatás ideje
Ez és az At-Takwir (Kikerekedés) Szúra valószínűleg egy alkalommal nyilatkoztathattak ki. Témájuk és stílusjegyeik rendkívüli módon hasonlítanak.
Mondanivaló
A téma egyértelműen a Túlvilág. Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn al-Mundhir, Tabarani, Hakim és Ibn Marduya hivatkoznak Hadiszukban Abdullah Ibn Umarra, aki a Próféta (béke reá) szavaira így emlékszik: „Aki úgy akarja látni a Feltámadás Napját, mintha szeme előtt történne, az recitálja az At-Takwir (Kikerekedés) Al-Infitar (Hasítás) és Al-Inshiqaq (Szétrepedés) Szúrákat.”
| |||||||||||||||||||
In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
A Mindenható és Könyörületes Allah nevében
1. Mikor az Ég meghasad [1],
2. Mikor a csillagok szétszóródnak [2],
3. Mikor az Óceánok kitörnek [3],
4. Mikor a Sírok ki lesznek forgatva [4],
5. (Akkor majd) megtudja a lélek, hogy mit küldött előre és mit hagyott hátra.
6. Ó ember! Mi csábít el téged Nemes Uradtól?-
7. Aki megteremtett, elrendezte formád és igazságérzetet adott.
8. Olyan képre formál, amilyenre Ő akar.
9. Mi több! Meghazudtoljátok az Igazságot!
10. Mert bizony, vannak (Angyalok), kik rátok vigyáznak,
11. Nemes lelkűek, feljegyzők,
12. Tudják azt, mit tesztek.
13. Mert bizony, a Széplelkűek a Gyönyörökben lesznek,
14. És a gyarlók Pokolba vétetnek,
15. Mibe az Ítélet Napján érkeznek,
16. És ők onnan nem hiányozhatnak,
17. Mi ért el hozzád, mi a Végítélet Napja?
18. Majd (újfent), mi ért el hozzád, mi a Végítélet Napja?
19. A Napon egy léleknek sem lesz hatalma a másik fölött. A Parancsolás ezen a Napon Allahé [5].
| |||||
[1] The beautiful blue sky overhead, which we take for granted in sunshine and storm, will be shattered to pieces before the New World is established. The partition which seems at present to divide things divine from this phenomenal world has to be shattered before each soul knows the reality about itself.
[1] A fejünk fölött ékeskedő gyönyörű ég, amely naptól és vihartól védte a világot, darabokra hasad, mielőtt az Új Világ kezdetét veszi. Az a megosztás, ami a jelenlegi isteni világot elkülöníti a szemünk elé táruló világtól, még azelőtt megszűnik, hogy a lelkek megismernék a valóságot magukról.
[2] The metaphor behind the scattering of the constellations is that in the present order of things we see many things associated together, e.g., rank with honour, wealth with comfort, etc. In the New World this will be seen to have merely fortuitous.
[2] A csillagképek széthullásának metaforája mögött a jelen világban társított fogalmaink széthullását jelenti, pl. rang és megbecsülés, vagyon és kényelem, stb. Az Új Világban ilyen jellegű összekapcsolódások nem lesznek.
[3] Here, “are suffered to burst forth” expresses the end of the present order of things. This may be in two ways, • the barrier which keeps within their respective bounds the various streams of salt and fresh water (55:19) will be removed; • the Ocean will overwhelm the whole Globe.
[3] Az Óceánok kitörése a jelenlegi rend felbomlására utal. Kétféleképpen történhet: 1. A sós és édes víztömeg közti elválasztó határ megszűnik (55:19). 2. Az Óceánok elöntik a Földet.
[4] This item is not mentioned in 81:1-14. Here it is introduced to show that the whole order of things will be so reversed that even Death will not be Death. We think there is tranquility in Death: but there will be no tranquility. Literally, and figuratively, Death will be the beginning of a new Life. What we think to be Death will bring forth Life.
[4] Ezt a gondolatot láttuk a 81:1-14-ben is. Annyira ellentétesen folynak majd az események, hogy a Halál sem lesz Halál. Úgy gondoljuk, hogy a Halál és Nyugalom szinonimák, de ez nem lesz igaz. A Halál egy Új Élet kezdete lesz. Amit mi Halálnak gondolunk, az egy Új Élet születése.
[5] In this world we all depend on one another proximately, though our ultimate dependence is always on Allah, now and for ever. But here a father helps a son forward; husband and wife influence each other’s destinies; human laws and institutions may hold large masses of mankind under their grip; falsehood and evil may seem to flourish for a time, because a certain amount of limited free-will has been granted to man. This period will be all over then.
[5] Jelen világunkban sokban függünk egymástól, de végső függésünk Allahhal áll fent. Itt az apa segít fiának, férj a feleségnek, egymás sorsát alakítják. Emberi törvények, intézményes szabályok vonnak kereteket emberek köré és közé. Mivel Allah szabad akaratot adott az embernek, felütheti fejét a gonoszság, nyeregben érezheti magát, de ennek az időnek vége.