| |||||
| |||||
Name
It is derived from the word wan-nazi`at with which the Surah opens.
Period of Revelation
According to Hadrat Abdullah bin Abbas, this Surah was sent down after Surah An-Naba. Its subject matter also testifies that it belongs to the earliest period at Makkah.
| |||||
Elnevezés
Az első szó, amivel a Szúra indít an-Naziat, kiszakítók és ez adja a Szúra elnevezését.
A kinyilatkoztatás ideje
Abdullah bin Abbas szerint együtt nyilatkoztatott ki az An-Naba (Hírek) Szúrával. A téma alapján a legkorábbi Mekkai időszakból való.
| |||||||||||||||||||
In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
A Mindenható és Könyörületes Allah nevében
1. Kik kiszakítják (a bűnös lelkeket) erővel [1],
2. Kik kivonják (az üdvös lelket) gyengéden [2],
3. Kik siklanak a térben (kegyelmek intézésével) [3],
4. Kik versengenek továbbadni (a haldoklók ügyét),
5. Kik a Parancs végrehajtói,
6. A Napon megrázkódik az, minek meg kell rázkódnia,
7. Mit gyakori (rázkódás) ismétlődés követ,
8. Ezen a Napon a szívek hevesen vernek [4],
9. (Gazdáik) lesütik tekintetüket,
10. És így szólnak: „Hát tényleg visszatérünk korábbi lényünkbe?”
11. „Még akkor is, ha szétmállott csontok leszünk?”
12. Mondják: „Ez bizony, egy vesztes visszatérés lesz!”
13. Mert valóban, az egyetlen Kiáltás lesz [5],
14. Mikor ők teljesen magukhoz térnek,
15. Elért-e hozzád Mózes története [6]?
16. Mikor Ura szólította őt Tuwa Szent Völgyében,
17. „Menj a Fáraóhoz, mert ő zsarnok,”
18. „Mondd neki: Azon vagy-e, hogy megtisztulj (a bűnöktől)?”-
19. „És (hogy) elvezesselek téged Uradhoz, hogy féld Őt [7]?”
20. Majd (Mózes) láttatta vele a Nagy Jelet [8].
21. De a (Fáraó) megtagadta és nem engedelmeskedett,
22. Majd hátat fordított és mindent bevetett (Allah ellen).
23. Majd összehívta (embereit) és kihirdette,
24. Így szólt: „Én vagyok a ti magasságos uratok.”
25. De Allah lesújtott rá és például tette meg őt a Túlvilágon és ebben az életben.
26. Mert bizony, ebben van a tanulság annak, ki féli (Allahot).
27. Titeket nehezebb tán megteremteni, vagy az Eget, mit (Allah) épített?
28. Magasba emelte annak boltozatát és elrendezte azt.
29. Besötétítette annak éjét és előhozta ragyogását [9].
30. Ezután a Földet kiterjesztette,
31. Vizet és legelőket fakasztott rajta,
32. A Hegyeket lecövekelte [10],
33. Gondoskodásként nektek és jószágaitoknak.
34. De ha eljön a Nagy Veszedelem,
35. A Napon az ember emlékezni fog arra, amiért törtetett,
36. Előtűnik a Pokol annak, ki látja,
37. És az, ki áthágta a korlátokat,
38. Ki az Evilági életet választotta,
39. Pokol lesz hajléka.
40. Ki félti Uránál betöltött helyét és visszafogja egóját a vágyaktól,
41. Annak Kert a hajléka.
42. Kérdeznek az Óráról: mikor van annak jelenése?
43. Mi az, mit említeni tudsz arról?
44. Az Uradnál ér véget [11].
45. Te figyelmeztető vagy annak, ki féli azt.
46. A Nap, mikor meglátják, mintha nem időztek volna többet egy reggelnél, vagy esténél [12].
| |||||
[1] The first point, referred to in this verse, is that the souls of the wicked are loath to part with their material body at death, but their will will not count: their souls will be wrenched out into another world. Who will then deny Resurrection and Judgment?
[1] A bűnösök lelke az anyagi világban leragadt. Nem akar elszakadni vonzódásaitól, kötődéseitől, de erre a halál Angyalai nincsenek tekintettel: lelkület kiszakítják és egy másik világba repítik át. Ki fogja akkor tagadni a Feltámadást és Végítéletet?
[2] The second point is that in contrast with the wicked, the souls of the blessed will be drawn out gently to their new fife. They will be ready for it. In fact death for them will be a release from the grosser incidents of bodily sense. To them the approach of Judgment will be welcome.
[2] Ezzel szemben a jóravalók lelkét finoman vonják ki a testből, nem kell ráncigálni, szinte magától jön át egy új életbe. Készen állnak rá. Sőt! A halál megváltás számukra a földi megpróbáltatásoktól és örömmel tekintenek végső ítéletük felé.
[3] •The movement of Angels is compared to that of gliding or swimming (sabhan). In 21:33 this verb is applied to the motion of the celestial bodies: they all “swim along, each in its rounded course”. • In hurrying on their errands the angels press forth as in a race. • And thus they promptly execute the orders of their Lord.
[3] – Az Angyalok úgy úsznak, siklanak, úsznak (sabhan) a térben (21:33), mint az égitestek. Feladatukat végzik, óhajokat továbbítanak – egymással versengenek, „ügyeket intéznek” – Uruk parancsát teljesítik.
[4] All hearts will be in agitation: those of the blessed ones to see the beginning of the fulfilment of their Lord’s Promise; those of the Rejecters of Allah for fear of His just Judgement.
[4] Minden szív hevesen ver: Akik jóravalók, érzékelik Uruk ígéretének beteljesülését, ami jó nekik. Akik gonoszok, félelemtől rettegnek a rájuk váró Büntetés miatt.
[5] Judgment will be inaugurated with a single compelling Cry. Cf. 37:19.
[5] A Végítéletre csupán egyetlen kiáltás fog hívni. Lásd 37:19.
[6] This is just a reference to the story of Moses told more fully in Surah 20:9-76. The lessons drawn are:
1. That even to an arrogant blasphemer and rebel against Allah’s Law, like Pharaoh, Allah’s grace was offered through a major Prophet Moses;
2. that this rejection brought about his signal downfall even in this world; and
3. that his humiliation and punishment will be completed in the Hereafter at Judgment.
[6] Mózes teljesebb története itt olvasható: 20:9-76. Az itt levonható tanulságok a következők:
1. Még egy megrögzött istenkáromló és tagadó zsarnokhoz is Allah Prófétát küldött.
2. Tagadása bukásához vezetett az Evilágon.
3. Magaláztatása és bűnhődése a Túlvilágon teljesedik be.
[7] Even for such a one as Pharaoh, intoxicated with his own power and greatness, guidance and grace were offered through Moses.
[7] Még a hatalmi mámorától megittasodott Fáraóhoz is eljutott Allah kegyelme. Mózes révén lehetőséget kapott, hogy változtasson és elfogadja az Útmutatást.
[8] What was the Great Sign? Some Commentators understand by it the “White Shinning Hand”: see 20:22-23. Others think it was the miracle of the rod that became a “snake active in motion”: see 20:20.
The preeminently Great Sign was therefore the fact of Moses being sent to Pharaoh, which subsequently converted the magicians and the more learned Egyptians to the true God (20:70-73),
[8] Mi volt a Nagy Jel? Néhány kommentátor az előhúzott „Fehér, Tündöklő Kézre” gondol, lásd 20:22-23. Mások szerint a bot megelevenedése „Kígyóvá”, lásd 20:20.
De ami talán a legnagyobb csoda, hogy Mózes Fáraóhoz küldésével sokaknak „átjött” az Üzenet és a mágusok, Egyiptomiak közül felismerték Allah lényegét, az Igaz Istent (20:70-73).
[9] Its of course refers to the starry heaven.
[9] Utalás a csillagos égre.
[10] See 16:15, the “eternal hills” are the main reservoirs for the storage and gradual distribution of water, the very basis of the life of man and beast.
[10] Lásd 16:15. Az „örök hegyek” az élet fontos vízforrásai. Egyrészt természetes vizek fakadnak belőlük, másrészt a rajtuk kicsapódott pára erekké, patakokká áll össze. Így a felhők mellett a Hegyek is részt vesznek a vizek kondenzálásában. Emellett fontos élőhelyek embereknek, állatoknak egyaránt.
[11] Our time has no sort of comparison with the timeless state in the new spiritual World in which the final Judgment will take place. Nor can its limits-how long it will last-be set except in the Will of Almighty Allah.
[11] A mi időfelfogásunkat nem lehet összehasonlítani az Új Világ időtlenség állapotával. Nem kalkulálható eleje, vége, mindennek tudása csak Allahnál van.
[12] Death is like sleep, and may be compared to the evening of life. In sleep we do not know how the time passes. When we wake up from the sleep of Death at the Resurrection, we shall not know whether it was the following moment or the following hour after we slept, but we shall feel that it is morning, for we shall be conscious of all that goes on, as one awakened in the morning.
[12] A halál olyan, mint az alvás. Az élet estjéhez lehet hasonlítani. Alvás alatt nem tudjuk mennyi idő telik el. Amikor felébredünk a Feltámadás Napján, nem tudjuk majd beazonosítani mely percben aludtunk el és vajon meddig tarthatott. Egyet fogunk csak észlelni: reggel van, és lassan tudatosodik bennünk mindaz, ami körbevesz.