| |||||
| |||||
Name
The Surah takes its name from the sentence Dhalika yaum-ut taghabun of verse 9, thereby implying that it is the Surah in which the word at taghabun has occurred.
Period of Revelation
Muqatil and Kalbi say that it was partly revealed at Makkah and partly at Madinah. Hadrat Abdullah bin Abbas and Ata bin Yasar say that v. 1-13 were revealed at Makkah and v. 14-18 at Madinah. But the majority of commentators regard the whole of the surah as a Madinan Revelation. Although there is no internal evidence to help determine its exact period of revelation, yet a study of its subject matter shows that it might probably have been sent down at an early stage at Madinah. That is why it partly resembles the Makkah surahs and partly the Madinan Surahs.
| |||||
Elnevezés
A Szúra 9-ik versében találjuk: Dhalika yaum-ut taghabun „Ez a kijózanodás napja” és innen ered a cím.
A kinyilatkoztatás ideje
Muqatil és Kalbi szerint ebben a Szúrában vannak Mekkai és Medinai részek egyaránt. Abdullah bin Abbas és Ata bin Asar arról tudósít, hogy az 1-13 versek Mekkaiak, a 14-18 pedig Medinaiak. A kommentátorok legtöbbje abban egyetért, hogy egy korai Medinai Szúrának tarthatjuk. Nincs olyan belső tartalom, ami determinálná a kinyilatkoztatás idejét. Mekkai és Medinai stílusjegyeket egyaránt tartalmaz.
| |||||||||||||||||||
In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
A Mindenható és Könyörületes Allah nevében
1. Allah dicsőségét zengi minden az Egeken és a Földön. Övé a Mindenhatóság, Övé a Dicsőség és Ő Minden dologra Képes.
2. Ő az, Ki megteremtett titeket. Köztetek ki tagad és köztetek, ki hisz. Allah Látója annak, mit tesztek [1].
3. Megteremtette az Egeket és a Földet az Igazzal, képre formált titeket és formátokat széppé tette. Hozzá vezet a Vég [2].
4. Tudja, mi van az Egeken és a Földön, Tudja, mit titkoltok el, s mit nyilváníttok ki. Allah Tudója annak, mit (rejtenek) a keblek.
5. Nem ért tán el hozzátok a híre azoknak, kik azelőtt tagadtak? Ők megízlelték (már) dolgaik következményét és osztályrészük fájdalmas Büntetés.
6. Ez hát, miáltal eljöttek hozzájuk Prófétáink a bizonyságokkal és így szóltak: „Tán Ember fog minket vezetni?” Megtagadták (az Üzenetet) és elfordultak. Allah nincs (rájuk) szorulva. Allah Mindentől Független, a Dicsőítésre Érdemes [3].
7. Azt hiszik a hitetlenek, hogy nem lesznek feltámasztva (a Végítéletre). Mondd: „De igen, Uramra! Fel lesztek támasztva, majd kihirdetik nektek azt, mit tettetek. Ez Allahnak könnyen megy [4].”
8. Higgyetek Allahban, az Ő Prófétájában és a Világosságban, amit lebocsátottunk. Allah Értesült arról, mit tesztek.
9. A Napon összegyűjt titeket a Gyülekezet Napjára. Ez lesz a Kijózanodás Napja. Ki hisz Allahban, jókat tesz, Ő leveszi róla rossztéteményeit és bevezeti a Kertekbe, mik alatt folyók futnak, s ebben ők mindörökkön lesznek. Ez hát a hatalmas győzelem [5].
10. Kik tagadnak és meghazudtolják Áyáinkat, ezek ők, a Pokol gazdái, ahol ők mindörökkön lesznek. Nyomorúságos vég.
11. Nem sújt le ártás, csak Allah engedelmével. Ki hisz Allahban, Ő vezetni fogja szívét, mert Allah Minden dologról Tud [6].
12. Engedelmeskedjetek Allahnak és engedelmeskedjetek a Prófétának. Ha elfordultok, hát a Prófétára nem tartozik más, mint a világos Üzenés.
13. Allah! Nincs más Isten, csak Ő! Hát hagyatkozzanak Allahra a hívők.
14. Ó, kik hisznek! Mert bizony, asszonyaitok és gyermekeitek közt vannak, kik ellenségeitek, hát óvakodjatok tőlük! Ha megenyhültök, elnézők vagytok és megbocsájtjátok (hibáikat), hát Allah a Megbocsájtó, a Kegyelmes [7].
15. Vagyonotok és gyermekeitek próbatétel, de Allah! Nála van a hatalmas bér!
16. Őrizkedjetek Allahtól, ahogy csak tudtok, hallgassatok, engedelmeskedjetek és áldozzatok saját lelketek javára, mert az (adakozás) megment a lélek kapzsiságától. Ezek ők, a boldogulók [8].
17. Ha Allahnak szép hitelt kölcsönöztök, Ő megduplázza azt és Megbocsájt nektek. Allah a Hálaadásra Érdemes, az Irgalmas,-
18. Ismerője a Láthatatlannak és Láthatónak, a Nagyszerű, a Bölcs.
| |||||
[1] It is not that He does not see Rebellion and Evil, nor that He cannot punish them. He created all things pure and good, and if evil crept in by the grant of a limited free-will by Him, it is not unforeseen: it is in His wise and universal Plan, for giving man a chance of rising higher and ever higher.
[1] Nem arról van szó, hogy Allah nem látja a szembefordulást és a gonoszt. Nem is arról, hogy Ő ezt ne tudná azonnal megállítani és megbüntetni. Allah mindent tisztán és jónak teremtett. Ha a szabad akarattal rendelkező gonosz be tud avatkozni a folyamatokba és ront a teremtés tisztaságán, szembefordul annak elveivel, az Igazsággal, annak oka van. Ez az ok ott szerepel az Ő Univerzális tervében. Az embernek így van lehetősége bemutatni önmagát és küzdheti magát feljebb, vagy bukhat el.
[2] Cf. 40:64, and also 7:11. In addition to the beauty and grandeur of all God’s Creation, He has endowed man with special aptitudes, faculties and capacities, and special excellencies which raise him at his best to the position of vicegerent on earth.
[2] 40:64 és 7:11. Az Isteni alkotás szépsége mellett Allah felruházta az embert különleges hajlamokkal, tulajdonságokkal, készségekkel, melyek segítségével ki tud emelkedni a többi teremtmény közül és a föld helytartója lehet.
[3] Their obedience is not necessary to Allah, nor will their rejection of Truth affect the validity of Truth or injure the progress of Truth. Allah is free of all needs or dependence on any circumstance whatever. He sends His Message for the good of mankind, and it is man who suffers by ignoring, rejecting, or opposing it.
[3] Allah nincs rászorulva az emberek engedelmességére. Ellenállásuk, tagadásuk semmi hatással nincs az Igazság érvényesülésére. Allahnak nincs szüksége senkire és semmire, nincs függő viszonyban semmivel. Fordítva áll a helyzet. Az embernek van szüksége Rá. Elküldi Prófétáit, de az emberek semmibe veszik, üldözik őket.
[4] In other words, they think that there is no future life, and no responsibility for our actions beyond what we see in the present life. If that were true, all the profits of fraud and roguery, which remain unpunished in this world-and many do remain unpunished in this world-will remain with the wicked; and all the losses and pain suffered by integrity and righteousness, if they find no compensation in this life, will never find any compensation.
[4] Más szavakkal: nem hisznek a Túlvilágban, az elszámolásban, tehát nem gondolják, hogy tetteiknek lesznek Túlvilági következményei. Szerintük elég saját bűneiket, gaztetteiket, megtévesztéseiket, csalásaikat itt megúszni az Evilágon, mert nincs jövőbeni élet, ahol ezeket számon kérhetnék. Ha ez így lenne, kiveszne az Igazság a teremtésből és mindennek kárát a jók viselnék. Allah teremtése más. Mindennek van következménye és kompenzációja. Ha nem ezen a világon, akkor a másikon.
[5] The Day of Judgment will truly be “a Day of Mutual Loss and Gain”, as the title of this Surah indicates. Men who thought they were laying up riches will find themselves paupers in the Kingdom of Heaven. Men who thought they were acquiring good by wrongdoing will find their efforts were wasted;
[5] A Végítélet mindenki számára „Kijózanodást” hoz, ami a Szúra címe. A kompenzáció furcsa helyzeteket hozhat. Aki életében jóléthez szokott, itt lehet, hogy koldus lesz és fordítva. Aki azt hitte, hogy gaztettekkel célt lehet érni, itt láthatja cselekedetei valódi értékét.
[6] What we consider calamities may be blessings in disguise. Pain in the body is often a signal of something wrong, which we can cure by remedial measures. So in the moral and spiritual world, we should in all circumstances hold firmly to the faith that nothing happens without Allah’s knowledge and leave.
[6] Amit balsorsnak hiszünk, az valójában lehet, hogy áldás. A test fájdalma, valamilyen rendellenességről árulkodik, amit ha nem kúrálunk, nagyobb baj jöhet. Mind a morális, mind a spirituális életben minden körülmények között egyedül a Hit az, mibe kapaszkodhatunk, mert ezzel értjük meg, hogy semmi nem történik az Ő akarata és engedelme nélkül.
[7] In some cases the demands of families, i.e., wife and children may conflict with a man’s moral and spiritual convictions and duties. In such cases he must guard against the abandonment of his convictions, duties, and ideals to their requests or desires. But he must not treat them harshly. He must make reasonable provision for them, and if they persist in opposing his clear duties and convictions, he must forgive them and not expose them to shame or ridicule, while at the same time holding on to his clear duty. Such cases occurred when godly men undertook exile from their native city of Makkah to follow the Faith in Madinah. In some cases their families murmured, but all came right in the end.
[7] Előfordul, hogy néhány családban a feleség, vagy gyerekek akarata, hozzáállása konfliktusba kerül a férj morális, spirituális meggyőződésével. Ilyen esetekben a férjnek vigyáznia kell, nehogy elhagyja elveit, kötelezettségeit és az ő igényeik szerint alakítsa mindezeket. De nem kezelheti őket durván, el kell látnia családját. Ha ők folyamatosan szemben állnak meggyőződésével, elnézőnek kell lennie velük, nem teheti őket szégyen és nevetség tárgyává, miközben kötelezettségeinek továbbra is eleget kell tennie. Ilyen ellentétek vezettek ahhoz, hogy Mekkából Medinába szöktek át emberek csak azért, hogy hitüknek megfelelően élhessenek. Családjaik egy ideig rosszallották, de idővel minden rendbe jött.
[8] Charity is meant to help and do good to other people who need it. But it has the highest subjective value for the person who gives it. Our worst enemy is within ourselves,-the grasping selfishness which would deprive others of their just rights or seize things which do not properly belong to it. If we can get over this covetous selfishness, we achieve real Prosperity in justice and truth.
[8] A Jótékonyság segítségadást, jótéteményt jelent, melynek kedvezményezettjei rászoruló embertársaink. Az adakozó számára ez a legmagasabb emberi érték. Legádázabb ellenségünk saját magunkban lakozik. Ez a mi egónk, ami súg-búg, és kapzsi módon visszatartja lelkünk adakozó felét. Ha az egón győzedelmeskedünk, akkor legyőzzük saját alantas önzésünket és a boldogulás, igazság útjára lépünk.