086. At-Tariq – الطارق


     
86. Surah
AT-TARIQ
THE MORNING STAR
ESTHAJNAL CSILLAG
     



     
Introduction to Surah AT-TARIQ (THE MORNING STAR) with Sayyid Abul Ala Maududi- Tafhim al-Qur'an - The Meaning of the Qur'an
     


Name

The Surah taken its name from the word at-tariq in its first verse.

Period of Revelation

The style of its subject matter resembles that of the earliest Surahs revealed at Makkah, but this surah was sent down at a stage when the disbelievers of Makkah were employing all sorts of devices and plans to defeat and frustrate the message of the Qur’an and Muhammad (upon whom be Allah’s peace and blessings).


     
Bevezetés az AT-TARIQ (ESTHAJNAL CSILLAG) szúrához Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - A Korán Jelentése című munkája nyomán
     


Elnevezés

Az at-tariq, esthajnalcsillag a Szúra első versében szerepel.

A kinyilatkoztatás ideje

A stílus és a téma korai Mekkai Szúrák jegyeit mutatja, Ez a kinyilatkoztatás abban a fázisban született, amikor Mekka pogányai számos eszközt bevetettek a Korán tanításainak és Mohammed (béke reá) küldetésének megzavarására, aláaknázására.



     

Surah 86
AT-TARIQ

86. szura
AT-TARIQ

THE MORNING STARESTHAJNAL CSILLAG
Total Verses: 17Összes vers: 17
Revealed in: MeccaKinyilatkoztatva: Mekka
     


بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
(1 : 1)

In the name of God, Most Gracious, Most Merciful

A Mindenható és Könyörületes Allah nevében

وَٱلسَّمَآءِ وَٱلطَّارِقِ
(86 : 1)
1. By the Sky and the Night-Visitant (therein) [1];-


1. Az Égre és az Átható Csillagra [1],

وَمَآ أَدْرَىٰكَ مَا ٱلطَّارِقُ
(86 : 2)
2. And what will explain to thee what the Night-Visitant is?-


2. Mi ért el hozzád, Mi az Átható Csillag?

ٱلنَّجْمُ ٱلثَّاقِبُ
(86 : 3)
3. (It is) the Star of piercing brightness;-


3. Egy Csillag szúrófényű ragyogással,

إِن كُلُّ نَفْسٍۢ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌۭ
(86 : 4)
4. There is no soul but has a protector over it [2].


4. Mert minden lélekre jut egy őriző [2].

فَلْيَنظُرِ ٱلْإِنسَٰنُ مِمَّ خُلِقَ
(86 : 5)
5. Now let man but think from what he is created!


5. Hadd lássa az ember, miből lett teremtve!

خُلِقَ مِن مَّآءٍۢ دَافِقٍۢ
(86 : 6)
6. He is created from a drop emitted-


6. Kilövellő vízből teremtetett,-

يَخْرُجُ مِنۢ بَيْنِ ٱلصُّلْبِ وَٱلتَّرَآئِبِ
(86 : 7)
7. Proceeding from between the backbone and the ribs [3]:


7. Mi az ágyék és bordák közül jön elő [3],

إِنَّهُۥ عَلَىٰ رَجْعِهِۦ لَقَادِرٌۭ
(86 : 8)
8. Surely ((Allah)) is able to bring him back (to life)!


8. Bizony (Allah) képes arra, hogy őt visszavigye (az életbe)!

يَوْمَ تُبْلَى ٱلسَّرَآئِرُ
(86 : 9)
9. The Day that (all) things secret will be tested,


9. A Napon (minden) titkot átnéznek,

فَمَا لَهُۥ مِن قُوَّةٍۢ وَلَا نَاصِرٍۢ
(86 : 10)
10. (Man) will have no power, and no helper [4].


10. (Az embernek) nem lesz se ereje, se pártfogója [4].

وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلرَّجْعِ
(86 : 11)
11. By the Firmament which returns (in its round),


11. Az Égboltra, mi újból visszatér (a pályáján),

وَٱلْأَرْضِ ذَاتِ ٱلصَّدْعِ
(86 : 12)
12. And by the Earth which opens out (for the gushing of springs or the sprouting of vegetation),-


12. A Földre, mi megnyílik (növényeknek, forrásoknak),

إِنَّهُۥ لَقَوْلٌۭ فَصْلٌۭ
(86 : 13)
13. Behold this is the Word that distinguishes (Good from Evil) [5]:


13. Mert bizony, ez a Döntő Szó (Jó, vagy Rossz) [5],-

وَمَا هُوَ بِٱلْهَزْلِ
(86 : 14)
14. It is not a thing for amusement.


14. S ez nem tréfa.

إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًۭا
(86 : 15)
15. As for them, they are but plotting a scheme,


15. De ők összeesküvés tervét szövik,

وَأَكِيدُ كَيْدًۭا
(86 : 16)
16. And I am planning a scheme.


16. Hát Én is tervezek, szövögetek.

فَمَهِّلِ ٱلْكَٰفِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًۢا
(86 : 17)
17. Therefore grant a delay to the Unbelievers: Give respite to them gently (for awhile) [6].


17. Haladékot adok a hitetleneknek, visszatartom őket egy darabig [6].


     
Footnotes
Lábjegyzet
     




[1] In the last Sura we considered the persecution of Allah’s votaries, and how Allah protects them. Here the same theme is presented in another aspect. In the darkest sky shines out most brilliantly the light of the most brilliant star. So in the night of spiritual darkness- whether through ignorance or distress shines the glorious star of Allah’s revelation. By the same token the man of Faith and Truth has nothing to fear. Allah will protect His own.

This is explained in verse 3 below. The “Star of piercing brightness” is understood by some to be the Morning Star, by others to be the planet Saturn, by others again to be Sirius, or the Pleiades or shooting stars. I think it is best to take the “Star” in the collective or generic sense.



[1] Az előző Szúrában Allah híveinek üldözőiről volt szó és arról, hogy Allah miként veszi őket védelmébe. Itt ugyanaz a téma szerepel egy másik aspektusból. A legsötétebb éjben tündöklik fel legélesebben a legáthatóbb fényű csillag. Tehát a spirituális éjszakában – legyen az tudatlanság, elnyomás -, ragyog legjobban Allah kinyilatkoztatása. Allah követőjének nincs mitől tartania. Allah megmenti azt, ami az Övé.

A 3-ik versben hangzik el: „csillag szúrófényű ragyogással”. Van, aki az Esthajnalcsillagra esküszik, de mások a Szaturnuszt, megint mások a Szíriusz, Fiastyúk csillagképet, vagy a hullócsillagokat vonatkoztatják ide. A legbölcsebb, ha maradunk az általánosságoknál és Csillagnak, vagy Átható fényű csillagnak értelmezzük.

[2] If man has a true spiritual understanding, he has nothing to be afraid of. He is protected by Allah in many ways that he does not even know. He may be an insignificant creature as a mere animal, but his soul raises him to a dignity above other creation. And all sorts of divine forces guard and protect him.



[2] Ha az embernek van igazi spirituális értelme és felfogása, nincs mitől félnie. Őt úgy veszi védelmébe Allah, hogy nem is tud róla. Önmagában véve, fizikai síkon nem különbözik egy állati lénytől, de lelke a többi teremtmény méltósága fölé emeli őt és mindenféle isteni erők védik, őrködnek felette.

[3] A man’s seed is the quintessence of his body. It proceeds from his loins, i.e., from his back between the hip-bones and his ribs. His back-bone is the source and symbol of his strength and personality.



[3] Az ember magjai testének kvintesszenciája. Ágyékából törnek elő, mi a gerinccel és a bordákkal van összeköttetésben. A gerinc az emberi tartás és erő szimbóluma.

[4] In that new world, all our actions, motives, thoughts, and imaginings of this life, however secret, will be brought into the open, and tested by the standards of absolute Truth, and not by false standards of custom, prejudice, or partiality. In that severe test, any adventitious advantages of this life will have no strength or force whatever, and cannot help in any way



[4] Az Új Világban minden tettünk, motivációnk, gondolatunk, képzeletünk és titkunk terítékre kerül. Felszínre kerülnek és az abszolút Igazság értékrendje szerint lesznek megítélve. Nem az eddigi fals, előítéletekkel, részrehajlással terhelt szempontok döntenek. Ezzel a teszttel a léleknek egyedül, pártfogó nélkül kell megbirkóznia, amibe belefárad.

[5] Revelation-Allah’s Truth-can pierce through the hardest crusts, and ever lead us back to the center and goal of our life: for it separates Good from Evil definitely.



[5] Allah kinyilatkoztatásainak Igaza a legkeményebb kérgen is áthatol és visszavezet minket életünk központi motivációjához: elválasztja a Jót a Rossztól.

[6] Gentle forbearance with Evil shows our trust in Allah and Allah’s Plan: for it can never be frustrated. This does not mean that we should assist or compromise with evil, or fail to put it down where we have the power. It means patience and humility where we have no visible power to prevent Evil.



[6] El kell viselnünk a gonosz jelenlétét, mert haladékot kapott. Van lehetősége a bűnbánatra a megjavulásra, de addig is velünk van. A gonosz jelenléte viszont nem vihet rá minket arra, hogy támogassuk, vagy feladjuk a küzdelmet vele. Ez csak annyit tesz, hogy alázattal, türelemmel el kell viselnünk. Vannak láthatatlan erők, melyek őrködnek és távol tartják a gonoszt.