| |||||
| |||||
Name
The Surah derives its name from the initial letter Qaf, thereby implying that it is the Surah which opens with the alphabetic letter Qaf.
Period of Revelation
There is no authentic tradition to show as to when exactly this Surah was sent down. A study of the subject matter, however, reveals that its period of revelation is the second stage of the Holy Prophet’s life at Makkah, which lasted from the third year of the Prophethood till the fifth year. We have given the characteristics of this period in the Introduction to the Sarah Al-An’am. In view of those characteristics it can be said that this Surah might have been sent down in about the 5th year, when the antagonism of the disbelievers had become quite intense but had not yet assumed tyrannical proportions.
Theme and Topics
Authentic traditions show that the Holy Prophet used to recite this Surah generally in the Prayer on the Eid days. A woman named Umm Hisham bin Harithah, who was a neighbor of the Holy Prophet, says that she was able to commit Surah Qaf to memory only because she often heard it from the Holy Prophet in the Friday sermons. According to some other traditions he often recited it in the Fajr Prayer. This makes it abundantly clear that this was an important Surah in the sight of the Holy Prophet. That is why he made sure that its contents reached as many people as possible over and over again.
The theme of the entire Surah is the Hereafter. When the Holy Prophet started preaching his message in Makkah what surprised the people most was the news that people would be resurrected after death, and they would have to render an account of their deeds. They said that that was impossible; human mind could not believe that that would happen. After all, how could it be possible that when the body had disintegrated into dust the scattered particles would be reassembled after hundreds of thousands of years to make up the same body once again and raised up as a living body, Allah in response sent down this discourse.
| |||||
Elnevezés
A Szúra a Qaf-al kezdődik, mint nyitóbetű.
A kinyilatkoztatás ideje
Nincs autentikus Hadisz, ami ennek a Szúrának az idejét pontosan jelölné. A téma alapján a Prófécia Mekkai időszakának második negyedére tehető, ami a harmadik és ötödik év között időt jelenti. A Mekkai időbesorolást a 6. Al-An’am (Jószág) Szúra előszava tárgyalja. Feltehetőleg inkább az ötödik évben születhetett, amikor élesedett a hitetlenek ellenségeskedése, de még ez nem váltott ki meghurcolásokat és zsarnoki reakciót.
Témakörök
Autentikus Hadiszok arról tájékoztatnak, hogy a Próféta az Eid (Eid al-Adha és Eid al-Fitr) ünnepeken recitálta ezt a Szúrát. Egy Umm Hisham bin Harithah nevű asszony, aki a Próféta szomszédságában lakot, azért tudta fejből az egész Szúrát, mert gyakran hallotta a Prófétát ezt recitálni a pénteki imák idején. Kommentátorok azt köztik, hogy a hajnali imákon is gyakran elhangzott. Mindez tisztán jelzi, hogy a Szúrának különös jelentősége van, ezért a Próféta igyekezett minél több emberhez eljuttatni.
Az egész Szúra a Túlvilággal foglalkozik. Amikor a Próféta elkezdte tanításait Mekkában, az emberek hitetlenkedve álltak a Feltámadás fogalma előtt. Nem értették, miként kelhet életre egy szertefoszlott, lebomlott, porrá lett test a semmiből és következhet be az elszámolás ezek után. Allah válaszul ezt a Szúrát küldte.
| |||||||||||||||||||
In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
A Mindenható és Könyörületes Allah nevében
1. Qaf. A Dicsőséges Koránra (te vagy Allah Prófétája).
2. Mi több! Csodálkoztak, hogy figyelmeztető jött közülük. A hitetlenek így szólnak: „Ez furcsa dolog [1]!”
3. Ha meghalunk és por leszünk (életre kelünk újból?). Ez a visszatérés távol van (attól, hogy értsük).”
4. Mi tudjuk, mennyit nyel el belőlük a Föld, de Nálunk van a Megőrző Feljegyzés [2].
5. Mi több! Meghazudtolják az Igazat, mikor az eljön hozzájuk, s ők zavarodottak lettek dolgaikban.
6. Nem néznek tán fel az Égre felettük? Hogy építettük meg és díszítettük fel azt minden rés nélkül [3]?
7. A Földet kiterítettük, majd szilárd Hegyvonulatokat vetettünk rá és előhoztunk azon minden pompás párból,-
8. Látványként, emlékeztetőként minden (Allahhoz) forduló szolgálónak.
9. Lebocsátottuk áldásként az Égből a vizet, majd előhoztuk általa a kerteket és az aratni való gabonát,
10. A magasba törő pálmafákat, miknek gyümölcsfüzérei sorokba rendezettek,-
11. Gondviselésként a szolgálóknak, majd életet vittünk általa a holt tájra. Ekképpen hát a Feltámadás.
12. Meghazudtolták (a Túlvilágot) előttük népei Noénak, Rass Lakóinak és Thamudnak [4].
13. Aádnak, Fáraónak és Lót fivéreinek [5],
14. Az Erdő Lakói, Tubba népe, mind meghazudtolták a Prófétákat és beteljesült (rajtuk) az Ígéret [6].
15. Tán annyira kimerített Bennünket az első Teremtés, hogy ők kétségekkel fogadnak egy új teremtést?
16. Megteremtettük az embert és tudjuk, mit súg-búg neki egója, mert Mi közelebb vagyunk hozzá, mint nyakán az ér [7].
17. Mikor két (őrangyal), kiket arra küldtek le, hogy (tetteit) felmérjék, ők jobbjára és baljára ülnek [8].
18. Nem szól egy szót sem, hanem vele van az őrszem, ki készen áll (hogy jegyzeteljen).
19. A halál kábulata elhozza az Igazságot (szemei elé): „Ez volt hát az, mit kerültél [9]!”
20. Megfúvatnak a fanfárok, ez hát a Beígért Nap.
21. Minden lélekkel egy felvezető (Angyal) jön el, s egy (másik), ki tanú.
22. (Mondva lesz): „Semmibe vetted ezt, de most mi levettük rólad lepledet és éles lesz látásod ezen a Napon!”
23. Társa így szól: „Ez az (ő Feljegyzése) nálam készen áll!”
24. (Az ítélet szerint): „Vessetek a Pokolra minden makacs Tagadót!”-
25. „Ki megtiltotta a jót, korlátokat hágott át és kételkedett,”
26. „Ki Allahhal más istent tett meg. Vessétek hát szigorú bűnhődésre.”
27. Társa így szól: „Urunk! Nem én bírtam rá arra, hogy áthágja a korlátokat, hanem ő (maga) volt messzi tévelygésben.”
28. Mondja (az Úr): „Ne vitatkozzatok Színem előtt: Én már azelőtt elküldtem hozzátok a Figyelmeztetést.”
29. „Nem változik meg Előttem a Szó és nem érheti méltánytalanság Részemről a szolgálókat [10].”
30. A Napon az mondjuk a Pokolnak: „Megteltél?” Így szól: „Van még több is?”
31. A Kertek az őrizkedők közelébe kerülnek, nincs többé távolság.
32. (Mondva lesz): „Ez az, mi ígérve van nektek, minden (Allahhoz) bűnbánattal fordulónak, ki betartotta (Törvényét),
33. „Ki félte (Allahot), a Kegyelmest észrevétlen, és szívét odaadással (Felé) hozta el,”
34. „Térjetek be Békével, ez az Örökkévalóság Napja!”
35. Ott nekik az jár, amit csak akarnak és Színünk előtt még ennél is több.
36. Hány nemzedéket pusztítottunk el előttük (bűneik miatt), akik erősebbek voltak náluk hatalomban? Majd vándoroltak a Földön. Volt-e hely, hova menekülhettek volna [11]?
37. Mert bizony, ebben van az Üzenet annak, kinek van szíve értésre, vagy megnyitja hallását és tanúsítja (az Igazat) [12].
38. Megteremtettük az Egeket, a Földet, s mi e kettő közt van hat nap alatt és nem vett erőt Rajtunk kimerültség.
39. Viseld türelemmel azt, mit mondanak, zengd Urad dicséretét, mielőtt a Nap felkel és Naplemente előtt.
40. Az éjből (is) zengd dicséretét és tégy így a leborulások után (is).
41. Hallgass a Napon, mikor szólít a Hívó egy közeli helyről [13],-
42. A Napon, mikor meghallják a Robajt az Igazzal. Ez a Feltámadás Napja.
43. Mert Mi vagyunk, Kik életre keltenek, elmulasztanak, és Hozzánk vezet a Vég,-
44. A Napon lehasad (az emberekről) a Föld, hogy meggyorsítsa (kijövetelüket). Ez lesz az összegyülekezés, ami Nekünk könnyű [14].
45. Mi vagyunk Legjobb Tudói annak, mit mondanak és te ne légy megfélemlítőjük. Intsd a Koránnal azt, ki fél Ígéretemtől [15]!
| |||||
[1] In a sense their wonder is natural: do we wonder at the glorious sun? In another sense it is unnatural: what should we say of a man who fails to see in broad daylight?
[1] Bizonyos tekintetben csodálkozásuk érthető: csodálkozunk-e mi magunk a csodálatos Napon? Egy másik tekintetben viszont nem érthető: mit mondhatunk arra az emberre, aki nem látja a Napot fényes nappal?
[2] The earth only corrupts and takes away the body when they are dead; it has no power over the soul. The full account of the soul’s doings is in Allah’s Record.
[2] A föld szétoszlatja és magáévá teszi a testet, annak halála után. De a testnek nincs hatalma a lélek felett. A lélek tetteiről szóló teljes feljegyzés Allahnál van.
[3] The greatest philosophers have found a difficulty in understanding the skeptical position when they contemplate the wonder and mystery of the skies with all the countless beautiful stars and planets and light in them, and laws of order, motion, and symmetry, that respond to the highest mathematical abstractions without a flaw. Can blind Chance give rise to such conditions?
[3] A legnagyobb filozófusok is nehezen értik a szkeptikusok pozícióját, amikor az ég csodájáról elmélkednek, látva a sok gyönyörű csillagot, égitesteket, a belőlük áradó fényeket, rendet, törvényszerűséget, szimmetriát, ami a legmagasabb fokú matematikai absztrakcióra utal, hiba nélkül. Vak lehetőség eredményezhet-e ilyen állapotot?
[4] Just the names of the peoples of Arabian tradition who were punished for their sins are mentioned. For the People of Noah, see 11:25-48 and other passages. For the Companions of the Rass, see 25:38
[4] Csak azokat a neveket említi, akik az Arab hagyományok szerint bűneikért lakoltak és a Korán is hitelesíti történeteiket: Noé népe 11:25-48 és más szakaszokban. Rass lakói 25:38.
[5] for the ‘Ad and the Thamud, see 26:123-158, and other passages; for Pharaoh and his People, see 2:49-50 and other passages; for the Brethren of Lut, see 7:80-84, and other passages;
[5] Aád és Thamud 26:123-158, Fáraó népe 2:49-50, Lót fivérei 7:80-84.
[6] For the Companions of the Wood, see 15:78-79; and for the People of Tubba’, see 44:37.
[6] Erdő lakói 15:78-79, Tubba népe 44:37.
[7] As the blood-stream is the vehicle of life and consciousness, the phrase “nearer than the jugular vein” implies that Allah knows more truly the innermost state of our feeling and consciousness than does our own ego.
[7] A vérkeringés az életszükségletek forgalmának bonyolítója, így az a kifejezés, hogy „közelebb, mint nyakán az ér) azt érzékelteti, hogy Allah többet tud a mi belső állapotunkról, öntudatunkról, mint saját egónk.
[8] Two angels are constantly by him to note his thoughts, words, and actions. One sits on the right side and notes his good deeds and the other on the left, to note his bad deeds; corresponding to the Companions of the Right and the Companions of the Left mentioned in 56:27 and 41.
[8] A két Angyal folyamatosan vele van, hogy jegyezzék gondolatait, szavait és tetteit. Az egyik a jobbján, ez a jótetteket jegyzi, a másik a balján, aki a csak a rossztéteményeket írja fel. Összhangban a Jobb és a Bal Társaságával, az 56:27 és 41 versekben.
[9] What is stupor or unconsciousness to this probationary life will be the opening of the eyes to the next world: for Death is the Gateway between the two. Once through that Gateway man will realise how the things which he neglected or looked upon as remote are the intimate Realities.
[9] A kábulat, vagy öntudatlanság, mellyel evilági életünk véget ér, nyitja meg a szemet a következő világra: a Halál nem más, mint kapu a két világ között. Ebben a Kapuban állva és áthaladva az ember látja, hogy amit az Evilágban elérthetetlen messzeségben látott, elérhetetlennek, irrealitásnak tűnt, az most a kézzel tapintható Valóság
[10] The Sentence before the Judgment-Seat is pronounced with perfect justice; it does not change, and requires no change; the inevitable consequences of sin must follow; the time for Mercy is past.
[10] Az Égi Ítélőszék meghozta döntését és azon változtatni már nem lehet. A bűn következménye a büntetés és bűnhődés. A megbocsájtás ideje lejárt.
[11] Let the past tell its story. Many powerful and arrogant generations were swept away, to stray in the paths of misery, without any way of escape from the consequences of their sin. This was already seen in the life of this world. In the world to come, it will be worse, as already stated in verses 24-26 above.
[11] A Múlt beszédesebb annak, ki ért belőle. Sok öntelt, bűnös nemzedék semmisült meg, akik nyomorukban bolyongtak és nem térhettek ki bűneik következményei elől. Ezt mutatták az Evilág eseményei. A következő világ rosszabb lesz. Erről szóltak feljebb a 24-26 versek.
[12] As Christ said (Matthew 11:15), “he that hath ears to hear, let him hear”. These are matters of high moment. Many spiritual lessons can be learnt from these things by any one who has the heart and understanding to apply to Allah’s teaching and can give genuine thought to what he sees, as a witness does who has to swear to the facts on his oath.
[12] Jézus így szólt (Máté 11:15): „Akinek van füle a hallásra, hallja.” Sok spirituális tanítást lehet elsajátítani azokból a jelekből, kinyilatkoztatásokból, melyeket Allah adott. Csak rajtunk múlik, mennyire nyílunk meg ezek előtt és adjuk ezekhez saját gondolatainkat, következtetéseinket, amiket e csodák kihoznak belőlünk. Ezzel azt tesszük, mint az őszinte tanú, aki vallomásával hitelesíti a cselekményt.
[13] The Day of Resurrection, when the Call to the souls to arise and come to the Judgment-Seat will be immediately answered, and they will all arise and come forth. Cf. 36:49-53
[13] A Feltámadás Napján szólít a Hívó és a lelkek nyomban előjönnek, vonulnak az Ítélőszék elé. 36:49:53.
[14] Men will hurry out from all corners of the earth to answer the call, and the earth itself will be rent asunder. In 25:25 the imagery used was the heaven being rent asunder, and angels coming out in ranks.
[14] Az emberek a Föld minden sarkából válaszolnak a Hívó szólítására és a Föld maga is meghasad. A 25:25-ben az Ég hasadt meg, ahonnan az Angyalok ereszkedtek le sorokban.
[15] People may throw all sorts of doubts about the Judgment and the Hereafter. The Prophet’s task is not to force them to accept anything. His task is to deliver the Message of the Quran, and admonish those who are spiritually fit and ready to receive admonition and to prepare themselves for the new and higher life destined for man.
[15] Az emberek mindenféle kétséget támasztanak a Végítélettel és a Túlvilággal szemben. A Próféta dolga nem az, hogy rájuk erőltessen bármit. Az Ő feladata a Korán Üzenetének továbbítása és intése azoknak, akik spirituálisan készen állnak egy magasabb fokozatú életre, ami az embereknek szánt.