| |||||
| |||||
Name
The Surah takes its name from the word al-ghashiyah in the first verse.
Period of Revelation
The whole subject matter of the Surah indicates that this too is one of the earliest Surahs to be revealed; but this was the period when the Holy Prophet (upon whom be peace) had started preaching his message publicly, and the people of Makkah were hearing it and ignoring it carelessly and thoughtlessly.
| |||||
Elnevezés
A Szúra az első versben elhangzó al-ghashiyah, (mindent elfedő) kifejezésről kapta a címét.
A kinyilatkoztatás ideje
A téma alapján a legkorábbi Mekkai Szúrák közé tartozik. Ebben az időszakban kezdte meg a Próféta (béke reá) a nyilvános igehirdetést, amit Mekka népe nemtörődöm módon, fittyet se hányva rá, vett tudomásul.
| |||||||||||||||||||
In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
A Mindenható és Könyörületes Allah nevében
1. Elért-e hozzád a Mindent Elfedő (eset) [1]?
2. Ezen a Napon az arcok meghunyászkodnak,
3. Dolgosak, megviseltek [2],
4. Forró Tűzbe érkezettek,
5. Forró, zubogó patakból itatottak.
6. Nincs számukra más étel csak a keserű Dhari’ [3],
7. Mi nem táplál, és nem csillapít éhséget.
8. (Más) arcok ezen a Napon vidámak,
9. Megelégedettek igyekezetükkel,
10. A magas Kertben,
11. Hol nem hallanak hiábavalóságot,
12. S ott gyöngyöző patak fakad.
13. Benne a magasba emelt heverők,
14. S kihelyezett kupák,
15. Sorba rendezett vánkosok,
16. Kiterített szőnyegek.
17. Nem látják-e a tevét, miként lett teremtve [4]?
18. És az Eget, miként van magasba emelve [5]?
19. És a Hegyeket, miként vannak lecövekelve [6]?
20. És a Földet, miként van kitárva [7]?
21. Hát figyelmeztess, mert te egy figyelmeztető vagy,
22. És nincs fölöttük hatalmad [8].
23. De ki elfordul és tagad,
24. Allah legnagyobb büntetéssel sújtja őt,
25. Mert bizony, Hozzánk térnek meg,
26. Majd Rajtunk áll az ő számvetésük.
| |||||
[1] The Day of Judgment is indicated, as the Event of overwhelming importance in which all our petty differences of this imperfect world are covered over and overwhelmed in a new world of perfect justice and truth.
[1] Utalás a Végítélet Napjára, mint egy olyan esetre, aminek fontossága minden mást elfed. Semmibe vésznek a tökéletlen világ hibái, nézeteltérései. Küszöbön áll egy tökéletes, igazságos új világ, ami mindent lesöpör, mindent elfed.
[2] On the faces of the wicked will appear the hard labour and consequent fatigue of the task they will have in battling against the fierce Fire which their own Deeds will have kindled.
[2] A bűnösök arcára kiül az örökös fáradság, megviseltség a Tűzzel vívott állandó küzdelmük, kínjuk miatt, amit saját egykori tetteiknek köszönhetnek.
[3] The root-meaning implies again the idea of humiliation. It is a plant, bitter and thorny, loathsome in smell and appearance, which will neither give fattening nourishment to the body nor in any way satisfy the burning pangs of hunger, -a fit plant for Hell, like Zaqqum (56:52; or 17:60)
[3] A szótő megaláztatást fejezi ki. Keserű, tövises, gusztustalan szagú és kinézetű növény, ami nem táplál, és nem csillapítja az étvágyat. A Pokol növénye, akár a Zaqqum (56:52; vagy 17:60)
[4] In case men neglect the Hereafter as of no account, they are asked to contemplate four things, which they can see in every-day life, and which are full of meaning, high design, and the goodness of Allah to man. The first mentioned is the domesticated animal, which for Arab countries is par excellence the Camel. What a wonderful structure has this Ship of the Desert? He can store water in his stomach for days. He can live on dry and thorny desert shrubs. His limbs are adapted to his life. He can carry men and goods. His flesh can be eaten. Camel’s hair can be used in weaving. And withal, he is so gentle! Who can sing his praises enough?
[4] Ha valaki nem hisz a Túlvilágban és el kell gondolkodnia a lét kérdésein. Elég, ha Allah csodálatos Tervezésére veti tekintetét. Az első példa a teve. Milyen csodálatos struktúra? Valóban a Sivatag Hajója. Képes vízre bontani a púpjában tárolt zsírt, amivel napokra fedezheti vízigényét. Száraz, tövises sivatagi bokrokon elél. Végtagjai alkalmazkodtak a sivatagi járáshoz. Embert és árut szállít. Húsa ehető, gyapjából takaró, öltözék készül. Mindemellett kedves állat. Nem lehet eleget dicsérni!
[5] The second thing they should consider is the noble blue vault high above them,-with the sun and moon, the stars and planets, and other heavenly bodies. This scene is full of beauty and magnificence, design and order, plainness and mystery. And yet we receive our light and warmth from the sun, and what would our physical lives be without these influences that come from such enormous distances?
[5] A második példa a kék Égbolt a Nappal, Holddal, csillagokkal, égitestekkel. Számos gyönyör, szabály és titokzatosság színhelye. Világosságot, és meleget kapunk a Naptól. Ugyan mire jutnánk gyarló fizikai életünkben a hatások és gondviselés nélkül, miket az Égbolton keresztül gigantikus távolságokból kapunk?
[6] In the third instance, in the Mountains we come to the utility to human kind generally in the services the Mountains perform in storing water, in moderating climate, and in various other ways which it is the business of Physical Geography to investigate and describe.
[6] Harmadszor a Hegyek, melyek vizet tárolnak, éghajlatot módosítanak, és számos formában szolgálják a teremtés egészét. Erről a Geofizika többet tudna mondani.
[7] The fourth and last instance given is that of the Earth as a whole, the habitation of mankind in our present phase of life. The Earth is a globe, and yet how marvelously it seems to be spread out before us in plains, valleys, hills, deserts, seas, etc! Can man, seeing these things, fail to see a Plan and Purpose in his life?
[7] Negyedszer a Föld, annak lakói, kik életüket élik. A Föld egy gömb, amibe csodálatosan illeszkednek a völgyek, hegyek, folyók, sivatagok, stb. Ha ezekre az ember rátekint, ahogy előtte kitárulkoznak, nem egy hatalmas Tervet lát maga előtt, melyben élete célját is meglelheti?
[8] The Prophet of Allah is sent to teach and direct people on the way. He is not sent to force their will, or to punish them, except in so far as he may receive authority to do so. Punishment belongs to Allah alone.
[8] A Próféta tanítani, hirdetni jött és azért, hogy az embereknek utat mutasson. Küldetése nem arról szólt, hogy akaratát bárkire is ráerőltesse, vagy büntessen, csak ha erre felhatalmazása van. A büntetés Allah dolga.